Bestemming bereikt

Bestenming bereikt, Santiago- Utrecht

Vrijdag 19 oktober

We ontbijten in het hotel, alles is daar piepklein, dus geen abrupte bewegingen. Drie hoogbejaarden en twee jongere mensen ontbijten ook en zoals Spanjaarden dat doen, ze communiceren op een ander geluidsniveau. De mensen zijn mooi aangekleed dus we vragen ons af wat voor feestelijke gelegenheid ze hebben. De vrouw heeft hooggehakte schoenen aan. Als Anne haar daar een compliment over geeft, komen we vanzelf alles te weten. Ze komen uit Madrid en gaan naar de mis in de kathedraal van 12 uur (wij ook) omdat hun neefje uit Duitsland daar vandaag in het koor zingt.

We gaan nog even in een notendop Santiago verkennen en zoals gezegd om 12 uur naar de mis in de kathedraal.  Dat hoort er een soort van bij, inclusief de rituelen. We moeten zoeken naar de ingang (de kerk is nogal groot) maar al snel zien we een rij rugzakken en stokken buiten staan. Dit is de ingang en rugzakken moeten buiten worden afgedaan. Binnen in de kerk is het afgeladen vol. Mensen van allerlei pluimage, jong en oud, locals en buitenlanders. Het katholieke geloof heeft hier nog ruim voldoende aanhangers. We moeten staan maar het is toegestaan rond te lopen, dus tijdens de dienst, opgedragen aan pelgrims uit alle hoeken van de wereld,  bekijken we de kerk van binnen.

Onderin de kerk worden de overblijfselen van Santiago/Sint Jacobus bewaard. Het is er niet druk nu de dienst gaande is. Beneden staat, achter glas, een zilveren kist waar mensen voor knielen en bidden. Zou er ook echt wat inliggen? Nog een ritueel is het aanraken van het beeld van de heilige Jacobus. Dat staat achter het altaar en ook daar is de rij niet zo lang. Als je bij het beeld bent, heb je meteen het mooiste plekje in de kerk. Je kijkt op de rug van de pastoor en ziet de mensen zitten. Tussen de schouderbladen van Jacobus zit een Jacobsschelp die je al naar gelang aanraakt/hugt/kust. Als laatste steken we in de Mariakapel een kaarsje aan voor onder meer Maria (van de 5 euro lunch) en daar laten we haar Jacobuskruisje achter.  Ook steken we een kaarsje aan voor alle lieve mensen die we kennen en die ons hebben gesupport. Helaas is er aan het eind van de dienst geen botafumeiro spektakel  (heel groot wierookvat dat aan lange touwen door de kerk wordt geslingerd). Die wordt niet elke dienst gebruikt.

We brengen de laatste uren door op een terrasje in de zon en lunchen daar. Dan lopen we terug naar het hotel om de rugzakken op te halen want het is tijd om met de airportshuttle naar de luchthaven te gaan. We zijn er ruim op tijd en het inchecken van de bagage is vandaag gratis omdat het vliegtuig vol is (zodat zo min mogelijk mensen met rolkoffer het vliegtuig instappen?). Het is wel raar om vandaag niet aan het lopen te zijn. We vliegen via Madrid en ondanks een kleine vertraging, halen we de aansluiting naar Amsterdam.

Bij aankomst op Schiphol is mijn rugzak er niet. Die is waarschijnlijk in Madrid gebleven.  Ik maak er snel melding van en vertrouw erop dat ie wel terecht komt (volgende dag werd ie al nagebracht). We willen nu zo snel mogelijk naar de andere kant want daar staan de allerleuksten!! Hoe fijn is dat😊😍

Het was een fantastische reiservaring en ik had het met niemand anders dan Anne willen doen. We kennen elkaar al 30 jaar en kunnen volledig onszelf zijn bij elkaar.  Dat heeft deze camino wel bewezen. Nu zijn we weer thuis, weer terug naar het "gewone" leven, waarin we de herinneringen aan deze trip integreren. Het was fijn om een periode alles los te laten en open te staan voor wat er op je pad komt, letterlijk en figuurlijk. Onderweg zijn en daarvan genieten (en soms ook even niet) is belangrijker dan het einddoel. Ik kan deze tocht aan iedereen aanbevelen. Ook een aanrader voor iedereen die wat kilootjes kwijt wil; je valt gegarandeerd af en je kan alles eten 😂. Tot slot wil ik iedereen bedanken voor de enthousiaste support tijdens de reis en voor het volgen van mijn blog. Dikke 💋

Een van de kerkingangen

Zij moeten buiten blijven

Smalle straatjes in het hart van de stad

Genieten van de laatste Spaanse zon

De weg die we hebben afgelegd