Etappe 11 Van Pontevedra naar Briallos

maandag 15 oktober

De weersvoorspelling belooft niet veel goeds vandaag en helaas blijkt dat weer te kloppen: regen en wind. Het onstuimige weer wordt veroorzaakt door de orkaan die over Spanje en Portugal is getrokken (nog best dichtbij dus we hebben mazzel dat we alleen zeiknat zijn geregend).

We zeggen onze gastvrouw gedag en gaan ontbijten in een leuk tentje dat we gisteren hadden gezien.  We trakteren onszelf ook op een stuk taart. Dat nemen we mee in de rugzak. Dan trekken we de regenjassen aan en laten we Pontevedra achter ons. Ondanks de regen komen we weer veel moois tegen maar ik weet zeker dat het nog mooier is als de zon schijnt. Het is niet koud en soms is het even droog. Niet fijn om te zweten in je regenjas.

Onze eerste stop is bij een vending machine.  Dat zie je onderweg wel vaker, je kunt er iets uit de automaat kopen (eten en drinken) en er staan stoelen zodat je even beschut kan zitten.  We vinden dit een goed taartmoment. Het is een appeltaart met een caramellaag er bovenop, heel erg goed.  Nu hebben we zeker genoeg energie om de berg die komt te beklimmen. We lopen door tot we trek hebben en dan gaan we lunchen. Daar komen we weer bekenden tegen, zoals nu elke dag. We eten weer lekker en lopen door tot we aankomen op de eindbestemming van vandaag: het gehucht Briallos.

Vlak daarvoor laat een wegwijzer paaltje zien dat we de grens van 50 km gepasseerd zijn! Dat leggen we natuurlijk even vast. In de herberg is het niet druk, in totaal zijn we met zijn zevenen. Een Duits stel, een Engels stel, Alfonso die naar Porto fietst en wij. De meeste mensen zijn naar de dichtbij gelegen grotere plaats Caldas de Reis doorgelopen. Het is voor een municipal best een prima plek. We hebben een hele slaapzaal voor ons tweeën zodat we de natte zooi goed kunnen uithangen.

Al is Briallos klein, er wonen wel wat commerciële mensen. Op het prikbord hangt onder meer reclame voor de broodjeszaak, de pizzabakker en het lokale taxibedrijf. We gaan pizza bestellen maar dan moeten we wel wachten tot 20 uur. Helaas duurt het dan nog een uur en het was niet de lekkerste pizza ooit. Met een volle maag gaan we slapen in de stapelbedden.

Verlaten Galicisch huis

Niets meer aan toe te voegen

Vaak gezien onderweg: huis bekleed met Sint Jacobsschelpen

Yes, nog maar 50 km te gaan!