Ayurveda op Sri Lanka

Ayubowan voor de laatse keer!

Ik ben inmiddels weer in Nederland en zit na te genieten van de mooie reis. Maar één episode in het reisverslag ontbreekt nog: een verslag over de week in het Barberyn Ayurveda Beach Resort in Weligama.

BARBERYN
Ik arriveer, nog helemaal vol van de whalewhatch trip, in het resort. Nog nauwelijks bekomen, stoom ik meteen door naar de volgende nieuwe ervaring. Ik mag eerst genieten van een heerlijk lunchbuffet met allemaal verse producten. Lekker veel groente en tropisch fruit. Aansluitend volgt meteen mijn eerste consult bij de Ayurvedische arts. Ik weet nog niet zo heel veel van de Ayurvedische wereld, maar het is iets wat op mijn wishlist stond en ooit had ik in een blad gelezen over Barberyn en bedacht dat ik daar eens heen wilde. Daar is het idee voor mijn reis naar Sri Lanka begonnen.

De dokter stelt al snel vast dat mijn vatha en kappa dosha's uit balans zijn en dat we deze week gaan werken aan het herstellen ervan. Pitta is mijn overheersende dosha. Vanaf nu krijg ik dagelijks een aantal behandelingen die bijdragen aan reiniging en balans van lichaam en geest. En ook het eten draagt hier aan bij. Sommige dingen moet ik laten staan.  Maar er is zo veel keus dat dat niet erg is.

Aan het eind van de eerste middag voel ik me lichtelijk overwhelmed van alle indrukken van die dag. Maar ook heb ik het gevoel dat ik in het paradijs op aarde ben beland.  Dit wordt een fijn weekje😀

EEN GEMIDDELDE DAG IN HET RESORT
's Morgens om half 6 gaat de wekker. Ja echt. Want om 6 uur begint de yoga (op vrijwillige basis). Lekker buiten met uitzicht op de zee en de apen in de bomen ernaast! Een hele fijne manier om je dag te beginnen. Dan lekker ontbijten en om kwart voor 10 beginnen mijn behandelingen. Eerst accupunctuur, dan een lichaamsmassage (door 2 vrouwen tegelijk), dan stoominhalatie, dan kruidenpakking en tenslotte een kruidenbad...

Dan is het al half één en is het tijd om te lunchen. Het ontbijt en de lunch zijn de belangrijkste maaltijden hier. Er loopt altijd een dokter rond bij het buffet die kan adviseren over het eten (wat wel, wat beter niet). ' s Middags is er tijd om te relaxen aan zee of aan het zwembad 😎. Ook worden er soms activiteiten georganiseerd, bijvoorbeeld naar fort Galle, waar ooit de Nederlanders hebben gezeten, of een kookdemonstratie. Soms heb je 's middags wel eens een extra behandeling, als dat nodig is voor specifieke klachten. Ook moet ik op een aantal momenten poeders/pastas/pilletjes innemen die mijn lichamen helpen met de grote schoonmaak.

Het avondeten is een lichte maaltijd en bij mij (en de meeste anderen) gaan de luiken dan al vrij snel daarna dicht. Om 10 uur ben ik meestal al onder zeil.

Alles wordt hier voor je geregeld en je hoeft eigenlijk nergens aan te denken, behalve dan op tijd komen voor de behandelingen. En dat is best even lekker. Veel tijd om te lezen, slapen en contact met gelijkgestemden. Veel mensen komen hier alleen en we hebben gemeen dat we allemaal aan ons zelf willen werken. Het is echt heel ontspannend allemaal en dat zie ik ook als ik in de spiegel kijk. Mijn oogwit is spierwit, ik voel me goed en energiek!

TERUG NAAR NL
Aan alle goede dingen komt een eind, zo ook aan mijn reis naar Sri Lanka. Op zaterdagmiddag word ik naar het vliegveld gebracht. De reis naar Nederland verloopt gelukkig soepel. Zondagmorgen land ik op Schiphol en hoera, er is een ontvangstcomité!
En de zon schijnt, dus de rest van de dag breng ik door op een terrasje in Utrecht onder de Dom😎. Ook fijn om weer thuis te zijn!
Ik voel me gelukkig en bevoorrecht dat ik deze reis kon maken. Bedankt voor alle leuke reacties op mijn blog. Ik vond het erg leuk om te delen met jullie!

Liefs, Barbara x

Ps mocht je interesse hebben: http://www.barberynresorts.com/dutch/
 Info over Ayurveda: http://fascinerend.nl/ayurveda/

Aan het strand

De onvermijdelijke apenfoto

Aan het zwembad

Er lopen veel pauwen op het terrein

Overal staan verse bloemen

Mijn persoonlijke tafel in het restaurant