Naar het noorden

Ayubowan!

Hier een update vanuit Nilaveli aan de oostkust. Ik ga verder waar ik de vorige keer was gebleven.

NEGOMBO
De tweede dag in Negombo heb ik heel relaxed doorgebracht aan het strand. Eerst ben ik nog even met Lalith, de heer des huizes, naar de markt geweest om verse gambas te kopen. Die gaat de vrouw van Lalith voor me klaar maken :-)

Er zijn bijna geen toeristen op het strand. Het is echt super warm en ik ga even afkoelen in zee. Nou ja afkoelen, de zee is ook warm! Na de lunch ga ik toch maar een bedje bij een resort huren voor een paar uurtjes, want dat zijn de enige plekken met wat schaduw.  't Was een heerlijk relaxdagje zo en de jetlag is verdwenen. De gamba's smaken 's avonds overheerlijk!

ONDERWEG NAAR WILPATTU
Op maandag is het alweer tijd om deze lieve mensen te verlaten. Maar Lalith gaat me naar de volgende plaats brengen. Want naast "hotelmanager" is hij ook te huren als chauffeur en als gids. Deze combinatie van beroepen is hier heel gewoon en op deze manier kunnen ze de eindjes aan elkaar knopen.  De volgende stop is Wilpattu national park waar ik op safari ga. Het verkeer is wel echt een ding hier.  Ze rijden als gekken en ik snap helemaal dat ze het toeristen afraden om zelf een auto te huren. Lalith rijdt gelukkig erg goed en ik heb me geen moment onveilig gevoeld.

We lunchen onderweg in een soort van kantine, wat echt een belevenis is. Het is een drukte van jewelste. Ik ben de enige blanke en de enige die bestek krijgt. Je eet hier nl. met je handen.  De plek zag er niet al te fris uit maar gezien de drukte zal het eten wel goed zijn.

Na deze korte stop rijden we nog een uurtje en dan komen we aan bij het national park. Lalith's telefoon was gecrasht en daardoor had hij zijn vriend die een jeep heeft voor de safari, niet kunnen bellen. Nu is het op de bonnefooi er heen rijden en een paar keer vragen langs de weg aan locals waar zijn vriend woont. Al snel hebben we hem gevonden maar hij heeft geen jeep meer beschikbaar vandaag. Maar geen reden tot paniek, want binnen no time komt er een bevriende jeepdriver aanrijden.

WILPATTU NATIONAL PARK
Het park is een mooie ervaring. In het begin had het nog een hoog veluwe gehalte (overigens helemaal niets mis mee): hertjes en wat (veel) pauwen. Maar later ook gespot: beren, olifanten, krokodillen, adelaars, wilde zwijnen, apen, toucans en vele andere vogels. Het enige dier dat we niet hebben gezien was het luipaard. Alleen zijn voetsporen duidden op nabijheid. Aan het eind van de safari worden we helemaal stoffig weer bij de auto afgezet en vervolgen we de reis naar de eindbestemming.

ANURADHAPURA
Om 8 uur bereiken we mijn nieuwe logeeradres in Anuradhapura en kan Lalith even uitrusten en koffie drinken voor hij weer huiswaarts keert. De eigenaar van mijn nieuwe onderkomen sjeest me met de tuktuk naar een takeaway ik. Daarna het safaristof afdouchen en vroeg mijn mandje in.

Liefs, Barbara

Op het strand van Negombo

De familie Lakshmi  (oudste zoon ontbreekt op de foto)