Zon en zee aan de oostkust

Ayubowan!

Hier weer een update van de reis in Sri Lanka.

IN DE BUS
Mijn eerste rit in een local bus is een hele ervaring en dat voor maar 160 roepie (nog geen euro).  Op 2 Nederlandse vrouwen na (die Nederlanders herken je meteen) ben ik de enige buitenlander.

De rit duurt zo'n 3 uur. Comfortabel is het niet maar ik heb tenminste een zitplaats. Ze zijn hier niet ingericht op lange mensen dus mijn knietjes zijn tegen de stoel voor me gedrukt. Als we vertrekken is de bus vol (mensen staan in het gangpad). Gaandeweg komen er mensen bij en stappen er mensen uit. Het is heet maar alle ramen staan open dus waait er een (uitlaatgas)briesje door de bus. Ook is het hier gebruikelijk dat er een muziekje aan staat, vaak op luid volume. Het verkeer is hier ronduit chaotisch.  Als je in wilt halen toeter je gewoon heel hard en gaan!  De chauffeur zet er flink de vaart in en al toeterend baant de bus zich een weg door het verkeer. Soms best gevaarlijk maar iedereen blijft er kalm onder dus het zal wel de normaalste zaak van de wereld zijn. Na zo'n vier en een half uur komen we aan op de eindbestemming, Trincomalee, en ben ik aan de oostkust. Daar pak ik een tuktuk naar het dorpje Nilaveli.

NILAVELI EN PIGEON ISLAND
Nilaveli is een heel klein dorpje iets ten noorden van Trincomalee en ik ben hier om even twee dagen te chillen met zon en zee. In Sri Lanka is het ongewoon om zoals wij in je bikini op het strand te gaan liggen bakken. De mensen hier gaan vaak volledig gekleed te water, vrouwen (afhankelijk van het geloof) zelfs gesluierden, en blijven in de branding staan. Dit is altijd een groepsgebeuren. Je vindt hier dan ook geen bedjes-met-parasol verhuur zoals we dat in Europa kennen. In de zon verbrand je als blanke hier levend dus ik zoek een fijn plekje in de schaduw van een palmboom. Naast me liggen 2 Nederlandse dames die ik in het hotel tegenkwam. Verder is er nog gezelschap van een hond en een eekhoorn en ook... koeien.  Zie de foto's.

De volgende ochtend ga ik met een bootje naar Pigeon Island om te snorkelen.  Prachtig onderwater leven, vissen in heel veel kleuren en maten, en twee flinke blacktip reefsharks gezien  🐟. En een kreeft, nou ja zo ziet mijn achterkant er uit en ik had me nog wel zo goed ingesmeerd 😰 Laten we het er maar op houden dat ik straks heel bruin terugkom😂.

Het is de dag voor het Singhalese nieuwjaars feest. Veel mensen hebben vakantie en gaan naar hun familie. Op het strand is het 's middags al heel druk en iedereen is blij. Het ziet er erg vrolijk uit.

TRINCOMALEE
Aan het eind van de middag ga ik met de tuktuk naar Trincomalee.  Onderweg wijst de chauffeur me de plek aan waar de tsunami heeft huisgehouden. Nog steeds is de schade zichtbaar. In Trincomalee bezoek ik twee Hindu tempels (Swamirock/tempel van Konesvaram, een pelgrimsoord voor Tamils, en de tempel van Kali). Ik kijk mijn ogen uit, wat een kleurenpracht. En wat een lawaai en wat een drukte. Heel bijzonder. De tuktuk chauffeur is lekker op dreef want hij laat me ook nog de Hot Wells van Kanniyai zien. Daar borrelt water op in 7 putten met een temperatuur van 30 graden. Ik krijg 7 emmertjes water over mijn voeten. Verder stoppen we op de terugweg nog bij elke tempel die we tegen komen. De gids brengt me naar een leuk restaurantje in Nilaveli waar ik lekker eet met de (schoongewassen) voetjes in het zand. En na een uurtje haalt de chauffeur me weer op.  Dit waren twee fijne dagen. De volgende dag gaat de reis verder met de bus naar Habarana...

Liefs, Barbara

In de (hier nog bijna lege) bus naar Trincomalee

Hotel in Nilaveli

Ondertussen op het strand  (1)

Ondertussen op het strand  (2)

Ondertussen op het strand  (3)

Ondertussen op het strand (4)

Pigeon island in de verte

Pigeon island

Op de boot naar het eiland

Swami rock

Hindoetempel van Konesvaram

Impressie van Hindoe tempel

Detail van de tempel van Kali