Wildlife

Ayubowan!

In Ella ga ik met de bus naar Tissamaharama, een stadje in het zuidoosten en de toegangspoort voor Yala national park. Er is geen rechtstreekse verbinding dus ik moet overstappen, maar ondertussen heb ik wel voldoende buservaring dus dat zal wel goed komen. Bovendien zijn de mensen zo behulpzaam. Het is druk in de bus en het eerste stuk moet ik staan. Maar al snel kan ik een zitplaats bemachtigen. De meneer die naast me zit geeft aan dat we in Weerawila zijn en ik er dus uit moet. Dat valt niet mee want ondertussen was de bus nog voller geraakt. Maar het is allemaal weer gelukt en ik word ook nog even door dezelfde aardige meneer naar de bushalte geloodst waar mijn reis verder gaat. Het laatste stukje is maar 20 minuten en  dan ben ik er al. Wederom weer een leuk hotelletje met aardige mensen.

OP DE FIETS
De gastheer stelt een fiets ter beschikking zodat ik de omgeving kan gaan verkennen. Fietsen had ik nog niet gedaan, leuk. Ik zit in het dorpje Debarawewa, zo'n 15 minuten van Tissa.  Het verkeer is hier niet megadruk, hier durf ik het wel aan. Ik bekijk de oude tempel en daar maak ik een praatje met een tuktuk chauffeur. Hij wijst op een plek om de hoek en zegt dat daar honderden vleermuizen te zien zijn. Hij gaat me voor in de tuktuk en ik fiets er achter aan. En ja hoor, bij het meer staat een enorm grote boom die volhangt met vleermuizen. En in het water ligt een krokodil. En ik wilde aan het meer gaan chillen. Mmm misschien toch niet zo'n goed idee. Het is overigens een prachtig stuwmeer. Ik geniet op een stil plekje aan het meer (waar zeker weten geen krokodillen zijn) een hele mooie zonsondergang en fiets terug. Onderweg regel ik de jeepsafari naar Yala national park voor morgenochtend.  Ik koers snel terug richting hotel, want nu de zon onder is wordt het snel donker. En aan licht op de fiets doen ze hier niet (apk e.d. vermoedelijk ook niet). Om half 8 serveert de gastvrouw superlekker eten, heel veel soorten curries met rijst, heerlijk.

YALA
Het zijn hele lieve en zorgzame mensen, dat blijkt ook de volgende morgen als ik om kwart over 5 klaar sta om opgehaald te worden voor de jeepsafari.  Zij heeft pannenkoekjes gebakken en daarmee een heel lekker ontbijt om mee te nemen gemaakt. En ze wil ook even weten met welke chauffeur ik mee ga omdat ik in mijn eentje ben. Haar man kent iedereen uit de wijde omgeving dus hij kan wel beoordelen of het goed volk is. Ze zwaaien me uit en na een uur rijden komen we aan bij Yala national park. Ik ben niet de enige...Veel jeeps met toeristen. Hopen dat het desondanks de moeite waard is.

Dit is qua natuur een heel ander landschap dan Wilpattu dat ik aan het begin heb gezien. Grote rotsblokken waar we met de jeep overheen manoeuvreren, best cool. En veel water en groen. En ook dieren natuurlijk. Mijn chauffeur doet zijn best om alleen te rijden zodat we niet in een kolonne van jeeps belanden. Ik zie krokodillen, varanen, herten, pauwen, buffels, olifanten en veel vogels. Erg mooi weer dit. Zeker de moeite waard 😀

MIRISSA
Terug in het hotel ga ik douchen en de koffer inpakken. Ik neem een tuktuk naar het busstation van Tissa om daar een bus naar de zuidkust te pakken. De rit naar Matara duurt zo'n drie uur. Als in instap is de bus helemaal niet vol en kan ik zitten. Fijn! Matara is zo dichtbij de eindbestemming dat ik het laatste stukje met de tuktuk afleggen.  Dan ben ik aangekomen in Mirissa.

Ik had me een dag vergist in de tijd. Ik dacht nl dat ik vrijdag zou starten in het Ayurveda Resort.  Maar dat is pas zaterdag, dus ik had opeens een extra dag. En in Mirissa kun toevallig dolfijnen en walvissen spotten. Dus... de keuze was niet moeilijk.

Mijn onderdak is een soort van boomhut van twee verdiepingen in de tuin. De mensen spreken geen Engels. Als ik een vraag stellen wordt de telefoon gepakt en hun dochter gebeld. Heel grappig.  Als ik ben ingecheckt ga ik snel het strand, dat hier erg mooi is.

's Avonds ga ik met mijn Duitse benedenbuurvrouw van de boomhut eten op het strand. Het is hier een stuk toeristische.  Dat merk je aan de prijzen en de hoeveelheid buitenlanders.  Er is hier zelfs nightlife maar aangezien de wekker morgen weer heel vroeg gaat, laat ik dat aan me voorbij gaan.

WHALEWATCHING
Met Raja & The Whale vaar ik de volgende ochtend uit om half 7. We zijn nog helemaal niet zo lang aan het varen als we dolfijnen zien. En niet een paar maar een hele grote school, zo'n 200!! Heel gaaf dit! Ze zwemmen om de boot en tuimelen in het water. De walvissen later iets langer op zich wachten. In de tussentijd worden ontbijtjes met gebakken eieren en fruit geserveerd. En uiteindelijk zien we een walvis, om precies te zijn de blauwe vinvis, het grootse zeezoogdier.  We komen  best dichtbij maar ook weer niet te. De boot waarmee ik ben heeft veel respect voor de natuur.  Ze letten er ook op dat er niets (en ook niemand) over boord gaat. Dat vind ik heel fijn. Al met al zien we zo'n 6 walvissen, fantastisch om naar te kijken!

Als ik terug ben is het al half 2 en kan ik meteen door naar Weligama, ongeveer een kwartier met de tuktuk, om in te checken voor de laatste week in het Ayurveda Resort.

Tot zover weer.
Liefs, Barbara

In de bus

Wasserette

Heerlijk eten

Daar zijn ze weer, de apen!

Green weaver

Olifant in Yala

Buffels nemen een bad

Mirissa beach

Mooie zonsondergang aan zee

Life's a beach and I like it!