Habarana - Kandy

MET DE BUS NAAR HABARANA

Na het ontbijt word ik afgezet bij het busstation van Trincomalee. Ik neem de bus naar Kandy en tot mijn verbazing is dit een oude touringcar in plaats van een normale bus. Meer beenruimte én airco. In Nederland zou deze bus denk ik niet meer door de keuring komen, maar hier is het een soort van luxe. En er is zitplaats! Naast mij komt na enig aarzelen en klein meisje zitten. Vooral kinderen kijken me ongegeneerd aan. Voor hen ben ik een soort van alien👽.  Groot, blauwe ogen en blond haar. De chauffeur rijdt heel relaxed en toetert naar elk gehucht.  Eerst dacht ik, die heeft veel vrienden, maar ik denk dat hij iedereen gelukkig nieuwjaar wenste. Vlak voor mijn eindbestemming stopt de bus in een gehucht met drie huizen.  Er komt een  mannetje aan die wat begint te sleutelen aan de bus. Al snel staat het volledige dorp er bij een  bemoeit iedereen zich ermee. Ik kan vanuit de bus niet zo goed zien wat er aan de hand is. Maar iedereen lacht dus het zal wel goed zijn. Na zo'n vier uur kom in aan in Habarana, mijn uitvalbasis voor de komende twee nachten om een aantal must sees te gaan ontdekken. Het hotel is heel kleinschalig (4 mooie kamers) en ik word door de hele familie welkom geheten. Wat een leuke ontvangst! Ook het koude natte handdoekje is erg fijn om even op te frissen en de lunch die door moeders is gemaakt smaakt goed.

DAMBULA
De hoteleigenaar regelt een tuktuk voor me en hij rijdt me naar Dambulla. Dit is een belangrijke trekpleister. In de eerste eeuw B.C. werd een koning door Tamillegers verjaagd uit Anuradhapura en zocht hij zijn toevlucht in de bergen. Hij ontmoette er een kluizenaar die hem leerde te bedelen en te overleven. Toen hij later zijn troon heroverde, toonde hij zijn dankbaarheid door de grotten te veranderen in rijk versierde tempels.  In de loop van de tijd hebben andere heersers er nog wat schepjes bovenop gedaan. Het is verbazingwekkend om te zien wat er vandaag de dag van bewaard is gebleven. Er zijn 5 grotten, met versieringen en vele Buddhabeelden uit de diverse periodes. De plek is ook prachtig gelegen, dus een tripje dat zeer de moeite waard is. Op de terugweg stoppen we bij een van de grootse Buddha's van de wereld. Een geschenk van Thailand  Japan en Korea . Het beeld is 30 meter hoog en helemaal verguld. Daarna stoppen  we nog even bij een mooi meertje, Temple lake, waarin mensen zwemmen en alvast in de nieuwjaars stemming zijn. Ik vraag of ik een foto mag maken en dan willen de mensen opeens allemaal praten en komen hun eigen telefoons te voorschijn en willen ze met mij op de foto.

's Avonds eet ik heerlijk in het hotel, waar moeder en dochter hun best hebben gedaan in de keuken. Ik heb vanavond Nederlands gezelschap. De 2 dames die ik in Nilaveli in het hotel had gezien, zijn hier ook. De hele familie komt weer kijken of we het lekker vinden. Ze zijn echt te lief en vriendelijk!

SIGIRYA
De volgende ochtend gaat de wekker vroeg want om 7 uur komt de tuktuk chauffeur me ophalen om naar Sigirya te gaan, de leeuwenrots. Nog zo'n trekpleister. Op de top van een grote rode monoliet heeft een megalomane koning ooit een gigantisch paleis laten bouwen. Leuk om te weten dat hier scènes zijn opgenomen voor de film Indiana Jones and the temple of Doom. Deze plek is ook nog een tijd gebruikt door monniken. Nu zijn er alleen nog ruïnes over en prachtige fresco's die bewaard zijn gebleven. Maar je kunt je een goede voorstelling maken van hoe groot de burcht bovenop de berg was. Het is een steile en pittige klim naar boven, de betere ochtendgymnastiek. Ik ben blij dat ik zo vroeg ben gegaan, het is nog net te doen qua temperatuur en het is nog niet zo druk. Ik blijf een tijdje boven om van het uitzicht te genieten. Op de terugweg is het aanzienlijk drukker, je moet nu in de file naar boven klimmen!

POLONNARUWA
We rijden terug naar het hotel voor een laat ontbijtje en dan gaan we op weg naar Polonnaruwa.  In de 11e eeuw verplaatste een koning de hoofdstad van Anuradhapura naar Polonnaruwa en kwam deze stad tot bloei. Ook deze stad werd op zijn beurt verlaten en de jungle overwoekerde de gebouwen. De overblijfselen werden ontdekt en blootgelegd (er worden nog steeds restanten blootgelegd). Hier vind je dus veel overblijfselen uit vervlogen tijden. Het is ontzettend warm dus al zwetend begin ik aan de ontdekkingsreis. Het is echt prachtig, vooral de tempel van de tand (hierin werd een tand van Buddha bewaard, een heel belangrijk relikwie dat in de loop van de geschiedenis steeds meeverhuist met de belangrijke koningen, nu is de tand in Kandy) en Kali Gal Vihal, 4 enorme Buddhabeelden uitgehouwen in de rotsen en heel goed bewaard gebleven. Hier denk ik een appel te gaan eten maar die wordt door een brutale aap uit mijn hand gejat. Dit tot groot vermaak van de locals! Na al die tempels begint de tempelmoeheid toe te slaan en vind ik het mooi geweest  (volgens mij heb ik alles gezien). We tuktukken weer terug naar Habarana waar ik even een paar uurtjes bijkom van de warmte en alle indrukken.  Om 's avonds weer van een fijne maaltijd te genieten.

KANDY
Kandy is de volgende bestemming. Uitgezwaaid door de hele familie word ik op de tuktuk naar het busstation gezet. Als we op de kruising met de hoofdweg komen, begint de chauffeur druk te gebaren en houdt de tegemoetkomende bus tegen. Dit is de bus naar Kandy. De bus stopt, mijn koffer gaat achterin en ik word de bus in gemanoeuvreerd.  Helaas geen zitplaatsen meer dus dat wordt de beenspieren trainen. Maar ik dacht, bij een concert van Armin Buuren kan ik ook uren staan dus dan moet dit ook lukken. De bus rijdt hard en toetert aan een stuk door. Het lijkt wel een discobus, zo hard staat de muziek. Met een uur vertraging door verkeersdrukte kom ik na 4 uur aan in Kandy.

Hier blijf ik 1 nachtje in een hotelletje op de berg net buiten de stad. Kandy ligt al een stuk hoger en het klimaat is iets aangenamer.  's Avonds koelt het wat af en door het briesje heb je hier geen last van muggen. Het hotel is brand new en en heeft een fantastische ligging met zicht op de bergen en de stad in de vallei. Na de lunch ga ik de stad verkennen. Alle steden zijn hier zonder uitzondering druk en chaotisch, zo ook Kandy. Fascinerend om naar te kijken. Ik bezoek de tempel van de tand, waar nu de zogeheten tand van Buddha wordt bewaard. Slechts ongeveer 1 x de 7 jaar wordt de rijkversierde doos waarin de tand wordt bewaard geshowd. Helaas is dat net niet vandaag... maar er is genoeg te zien. Ik vind het vooral interessant om al die mensen te bekijken die bloemen komen brengen en komen bidden.

Na de tempel loop ik een stukje om het meer dat midden  in de stad ligt. Dit is echt een plek waar geflaneerd wordt. Als ik voorbij loop beginnen mensen te kijken en te giechelen. Dat blijft toch een beetje vreemd. Ik heb de afgelopen dagen veel indrukken opgedaan en merk dat ik niet zo'n zin heb om nog heel veel te doen, dus ik pak een tuktuk terug naar het hotel.  Onderweg naar boven kan ik nog net een glimp van de zonsondergang meepikken.

Tot zover weer.
Liefs, Barbara

Onderweg naar Habarana

Grotten van Dambula

Buddhabeelden van Dambula

Locals aan het tempelmeer

Op de foto met een reuzin

De grootste Buddha ter wereld

Monnikenbeelden bij de grootste Buddha ter wereld

Frangipani

Familie van het guesthouse in Habarana

Natuurlijke toegangspoort tot Sigirya

Zwembad van de koning van Sigirya

Toegang tot de leeuwenrots

On top of the world!

Polonnaruwa tempel van de tand

Ruïne in Polonnaruwa

Nature wins

In de rotsen uitgehakte buddha