De bergen in!

Ayobowan!

Vanuit het paradijs op aarde (ben aan mijn laatst week begonnen in het Ayurveda Resort, maar daarover later meer) weer een nieuw reisverhaal.

NUWARA ELIYA
In Kandy word ik de volgende dag met de bus afgezet op het busstation en neem ik de bus naar het stadje Nuwara Eliya. Ik had dit traject met de trein willen afleggen omdat dat heel mooi is. Maar het is vakantietijd in Sri Lanka en het wordt me afgeraden wegens de drukte. In de bus is het ook druk maar ik kan in ieder geval zitten. En ook de tocht met de bus is prachtig. We gaan de bergen in! Kandy lag al een stuk hoger, Nuwara Eliya is de hoogste stad van het land met een hoogte van 1900 meter. De weg slingert zich omhoog en het uitzicht is soms adembenemend met de vele theeplantages die tegen de berghellingen opgroeien. Het klimaat is hier een stuk frisser (maar toch nog zonnig en 27 graden) en de nachten zijn koud (rond de 11 graden). Je gaat hier niet zweten als je buiten loopt, wat voor de verandering wel even fijn is. En ik had het niet verwacht maar de lange broek en fleecejack moet ik onderuit de koffer vissen. Tot het eind van de bezetting woonden hier veel Engelsen en dat zie je terug in de bouwstijl van de huizen. Het is alsof je in een klein Engels stadje bent.

Ik heb weer een leuk onderkomen, iets hoger gelegen, met uitzicht op het stadje, het meer en  de bergen. Er is een groot feest gaande rond het meer vanwege de vakantie. Het is er heel druk en de mensen zijn blij en er heerst een uitgelaten stemming. Ik word onderweg weer vaak aangesproken door Jan en alleman. Ik ga wat drinken in The Grand hotel. Op en top old school English, alsof je 50 jaar terug gaat in de tijd.  Na een heerlijke maaltijd laat ik me vroeg afzetten bij het hotel, omdat de wekker de volgende dag heel vroeg gaat.

HORTON PLAINS
Het is nog helemaal donker als ik om 5 uur met de hotelmanager in zijn jeep op weg ga naar Horton Plains, een natuurgebied op een uur rijden van het hotel. De reden voor het vroege vertrek is dat het gebied rond een uur of 10 al in nevel is gehuld en je dan weinig meer kunt zien. De chaufdeur is de beste jeepdriver uit de wijde omgeving. Gisteren had hij voor het 4e jaar op rij een rally gewonnen. Dus die bergpassen zijn peanuts voor hem. Gaandeweg wordt het licht en krijg ik een mooie zonsopgang te zien. Als we zijn aangekomen blijft de chauffeur op het parkeerterrein achter en begin ik aan de hike van zo'n 3 uur.  Het is een prachtig landschap met een paar hele mooie uitkijkpunten over de bergen en een waterval. Er zijn wel heel veel Chinezen die luid pratend wandelen. Beetje jammer want de dieren die er zijn, laten zich niet zien als ze die herrie horen. Desalniettemin geniet ik van  de tocht. Toen ik begon moest ik vier laagjes kleding aan maar gaandeweg wordt het lekker warm.

TEA
's Middags staat er een bezoek aan een theeplantage op het programma.  Met de tuktuk ga ik naar Pedro Estate, een grote leverancier van thee, o.a. voor Lipton en Dilmah. Ik krijg een rondleiding die heel interessant is. De tuktuk chauffeur brengt me naar een winkeltje waar ze thee verkopen voor een goede prijs. Het is een onooglijk winkeltje maar de thee is dezelfde als die uit de fabriek van Pedro.

De volgende morgen krijg ik het beste ontbijt tot nu toe en brengt de hotelmanager me naar het dichtstbijzijnde station Nanu Oya waar ik de trein neem naar Ella. Voor 60 roepie (nog geen 40 cent) koop ik een derdeklas kaartje, iets anders was er niet meer. Dat betekent dat het druk is. Iedereen wurmt zich naar binnen en ik bemachtig een plek op het balkon, samen met veel andere mensen. De deuren van de trein gaan hier niet dicht dus dan heb je daar een beetje frisse lucht en je kunt van het uitzicht genieten.  Comfortabel is het niet maar wel gezellig en het landschap is spectaculair! De trein boemelt met een snelheid van 30 km pu door het landschap.

In Ella heb ik een onderkomen in een homestay geboekt. Het is bij mensen thuis die twee kamers verhuren. Het is even weer wennen aan de warmte. Het ligt op een mooie plek, weg van de drukte. Maar om er te komen moet je eerst hele steile trappen op. Ik zeul mijn koffer naar boven maar dan komt de gastvrouw me tegemoet die het overneemt. Ze is heel klein maar ook heel sterk. Ik kom hijgend boven en zij rent als een veertje die trappen op met mijn bagage.

In Ella valt weer veel te zien en het is een leuk dorpje, maar ik blijf hier maar 1 nachtje dus ik moet keuzes maken. Ik begin met een wandeling naar de Nine Arche Bridge in Demodara. Deze immense brug is bijna een eeuw geleden gebouwd in het Engelse koloniale tijdperk en bestaat uit louter  rotsen, bakstenen en cement. Heel bijzonder. Na deze wandeling ga ik little Adams Peak beklimmen aan het eind van de middag, nu de temperatuur wat aangenamer is.  Al is de klim naar boven toch nog behoorlijk inspannend. Maar wat een mooie uitzichten!

Ik ga vroeg slapen want ben best moe van het reizen en wandelen. De volgende dag gaat de reis verder naar het plaatsje Tissamaharama.

Liefs, Barbara

Horton Plains

Pedro Estate theeplantage

Op de markt in Nuwara Eliya

De productielijn in de theewinkel

Vrolijk wakker worden!

Uitzicht op theeplantage tijdens de treinrit

Met de trein

In de trein (1)

In de trein (2)

In de trein (3)

Een stationnetje onderweg

Impressie van de treinreis

Arbeider op theeplantage die ik onderweg naar Little Adams Peak tegenkwam.